Yang Hidup Pasti Akan Menemui Kematian

Mediasiana.com -  Setiap yang hidup pasti akan menemui ajal. Satu takdir yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T terhadap setiap makhluk yang telah diciptakan olehNya. Apabila sampai masa seseorang itu pada ajalnya, maka ianya akan didatangi malaikat Allah menjemputnya untuk menghadap yang maha pencipta. Tidak diawalkan dan tifak pula dilewatkan walaupun hanya sesaat.

Makhluk yang Hidup Pasti Akan Menemui Kematian 


Menyikapi Kematian

"Dimana saja kamu berada, kematian itu akan mendapatkan kamu sekalipun kamu berada dalam kubu yang kukuh". 

Mengurus Jenazah 


Mengurus jenazah orang Islam, merupakan fardhu kifayah, yakini apabila sudah dikerjakan oleh sebahagian dari orang Islam yang lain, maka yang lainnya tidak berdosa, akan tetapi apabila tiada seorang pun yang mengerjakan kewajipan tersebut, maka semua orang Islam dalam satu kampung atau kawasan tersebut akan berdosa.

Diantaranya yang wajib kita kerjakan dalam menguruskan jenazah ialah:

1) Memandikannya
2) Mengkafankan Jenazah
3) Solat ke atas Jenazah
4) Mengebumikannya

Sholat Jenazah


"Tiada seorang Muslim yang meninggal, kemudian disolatkan keatasnya oleh 40 orang lelaki yang tidak menyekutui Allah dengan sesuatu pun melainkan diberikan syafaat terhadapnya pada hari kiamat nanti." (Riwayat Muslim)

Sabda hadis Nabi S.A.W lahi yang bermaksud : "Barang siapa yang disembahyangkan oleh tiga baris kaum Muslimin, maka telah diwajibkan jenazah itu masuk syurga".

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel